Når man skal vurdere hvilke interiør-design-messer å delta på i Norge, er valget enkelt. Leverandører og kunder samles to ganger i året på Oslo Design Fair.
Når interiør-interesserte, leverandører og eiere av butikker og nettbutikker ønsker å møte hverandre for å finne et passende samarbeid, så er det stort sett kun Oslo Design Fair som er møteplassen foruten direkte kontakt ved kundebesøk eller leverandørbesøk. Noen Gave- og interiørforhandlere i Norge arrangerer sine egne visninger for sine kunder, men dette er ikke messer og de oppnår stort sett å vise sitt nye utvalg til kunder de allerede har. Lillestrøm samler kunder og leverandører to ganger i året, men for de som ønsker mer, er det mulig å finne andre møteplasser. Både Sverige, Danmark og Tyskland har store messer hvor du også kan møte leverandørene dine, men få kunder velger å besøke disse messene i tillegg til Lillestrøm.
Flere små interiørbutikker og nettbutikker har en omsetning som ikke gir altfor mye rom for å delta på alle messene man ønsker, og dette er en av de viktigste grunnene til at mange velger å kun delta på Lillestrøm. Det finnes mange små butikker rundt i landet innenfor akkurat dette området i tillegg til et relativt lite antall store kjeder. De store kjedene kan som oftest ta seg råd til å besøke flere messer, men velger likevel å spare på utgiftene og sender sine innkjøpere til Lillestrøm.
Stedet for å se og bli sett
For leverandørene av interiør-design er det spesielt viktig å bli sett for å kunne tiltrekke seg nye kunder. Derfor vil de fleste leverandørene forsøke å stille ut varene sin på Oslo Design Fair på Lillestrøm. Her finner du alt fra rullegardiner til juletrær. Eksempler på en glimrende leverandør for rullegardiner, finner du her rullgardiner. Men for leverandørene er det også en kostnad involvert for å være til stede på messen, så noen må velge det bort selv om de gjerne skulle vært der. Hvis man ikke klarer å få inn nok bestillinger til å dekke utgiften, så er det ikke lønnsomt for dem. Flere kunder er så nært knyttet til sine leverandører at de også noen ganger vil velge bort messen hvis leverandøren deres ikke skal dit.
Finnes også utenlandske messer for dem som vil ha mer
Oslo Design Fair er ikke den eneste messen som er tilgjengelig for norske kunder. Man kan velge å dra til Sverige, Danmark eller Tyskland. Men for norske kunder er disse messene dyrere å delta på, i tillegg til at det faktisk er de samme leverandørene man treffer i Sverige og Danmark. Messen på Lillestrøm har en stor andel av svenske og danske leverandører som gjør det bra innen interiør-design. De større leverandørene reiser fra messe til messe med utstillingen sin, og mange har akkurat samme utstillingen på den svenske og danske messen, som på den norske.
Finansiering av messeturen
Om man er nystartet leverandør eller butikkeier, så kan turen til messen være en utgift man kanskje helst ikke skulle hatt. Men det finnes løsninger om man helst ikke ville hatt utgiften helt i starten av eventyret. På grunn av at det er såpass viktig å delta på messen, som butikkeier eller som leverandør, så det kan være lurt å vurdere et forbrukslån for å kunne få med seg kontakten med kundene og komme skikkelig i gang.