Et stort aspekt ved markedsføring er utvilsomt å tiltrekke seg oppmerksomhet og få folk til å kjenne til dine produkter. Markedsførere har i årevis jobbet beinhardt for å tiltrekke seg kunder fra alle hjørner og kanter. TV-reklamer, annonser i aviser og på nett, personlige e-poster, og mye mer har blitt brukt. Felles for alle er at det her er markedsføreren som desperat forsøker å dra til seg kundene, og ikke kundene som kommer og løper ned døra akkurat. Hvorfor er det et viktig poeng? Fordi kundene her må varmes opp ofte etter at markedsføringen er gjort – de er nemlig ikke klare til kjøpet enda.
Men hvordan får du kundene til å komme til deg klare og varmet opp til et kjøp? Dette er selvfølgelig ingen enkel oppgave, men det finnes metoder der ute. Det hele handler egentlig om å skifte mentaliteten sin fra å ønske å selge noe til å heller tilby verdi til sine kunder. Her kan for eksempel det å tilby verdi slik som informative tekster, magasiner, eller til og med e-bøker fungere godt. Da leser og informeres nemlig kunden på en måte som ikke presser frem et salg, men heller deler info. Om du for eksempel deler info om lenkebygging i Norge og hvordan kunden kan forbedre seg her, så vil de assosiere deg med nyttig info på området!
Slik oppretter du autoritet for emner
Den enkleste måten å dele informative tekster med dine kunder på er å starte opp en blogg. Selger du for eksempel fotograf tjenester til et bryllup, så kan du starte opp en blogg som informerer dine lesere om hva som er viktig å tenke på når en tar bilder, innkjøp ved feiring av bryllup, og lignende emner. Det er nærmest ubegrenset hva du kan gå inn på her.
Du kan også se rundt om i ditt marked og spørre om å blogge for eksempel hos en tjeneste som tilbyr videografi, kaker, design, eller andre tjenester til bryllup. Som betaling for denne artikkelen kan du gjerne få en link i artikkelen som da postes på firmaets sider. Du kan også tilby at du henvender dine kunder til deres tjenester om de lover et gjensidig forhold på dette punktet.
Eventuelt kan du også som tidligere nevnt velge å dele magasiner og e-bøker gratis. Dette er en betydelig større investering, men så sant du produserer kvalitetsinnhold, så bør dette faktisk resultere i mer salg. Det er ingenting kundene dine liker bedre enn kvalitet i innholdet!
En revolusjon innen markedsføring
Når du har etablert din autoritet innenfor bransjen din, så vil du legge merke til hvordan kunder kommer til deg fra alle kanter med spørsmål og til slutt ordre. Det er ikke fordi du presset på dem at de måtte kjøpe av deg. Du ga dem simpelthen informative artikler uten salgpress, og de så til deg som en ekspert på emnet. Før du vet ordet av det vokser dine tjenester ut av dine sko, for denne måten å markedsføre på er helt ekstremt god!