Markedsføring på Instagram betyr mye tid og energi. I stedet for lenker og tekst, bør man fokusere på å ha en god og attraktiv flyt av godt tilpassede inspirerende bilder som passer til målgruppen og mulige så kalt “followers”. Det er viktig at du allerede har kikket på selskapets Instagram-konto for å følge mange av de som kan anses å tilhøre målgruppen. På denne måten får instagramkontoen flere followers og mer publisitet med stor sikkerhet. Bare bilder og reklame gjennom bilder gir alle de visuelt fokuserte kundene et bedre bilde av selskapet, noe som kan være veldig gunstig da det øker bredden på gruppen som selskapet kan nå ut og få kontakt med.
Planlegg en klar strategi for hvordan du markedsfører din nettbutikk eller nettside på Instagram før du faktisk gjør det. Følg deretter denne planen og tenk på hvordan du kan gjøre det så effektivt som mulig. Dette kan for eksempel inkludere hvor ofte du bør oppdatere siden, hva slags bilder du bør legge opp på kontoen, hvilke hashtags og kategorier du vil bruke. Vurder også hvilke potensielle kunder du vil følge, og hvilke bilder skal bli likt for å gi selskapet og dets Instagram-konto mer publisitet. Med mange av de nye kommende funksjonene med Instagram, vil du også kunne annonsere, noe som imidlertid kan koste mye på grunn av den utrolige konkurransen som oppstår. Du kan da låne penger her hvor du også finner mye nyttig informasjon og tips. En ting man kan gjøre er imidlertid at, forutsatt at du har et stort nettverk og gode muligheter for å få likes, kan du prøve å komme opp på startsiden som et av de nylig opplastede bildene med de aller fleste likes.
Dette gir en utrolig mengde PR fordi hver person som bruker Instagram, sjekker bildene på startsiden først, og deretter går inn på kontoen din (hvis de velger bildet) og sjekker hva du tidligere har publisert. Det er åpenbart at dette er svært vanskelig å oppnå direkte og krever at tid og energi kontinuerlig brukes til markedsføring på Instagram.
Når man markedsfører på Instagram, kan man også enkelt vise frem sine produkter i daglig bruk og skape et perfekt miljø som representerer varer og produkter på en ønskelig måte. Med andre ord, vis alle følgere hva som er bra med produktet uten å legge ut triste produktbilder! Det er hva produktene gir i hverdagen som spiller en rolle, og hvordan produktet kan passe for dine spesielle followers. Dette skaper et mer ønskelig ønske blant kundene fordi de får se nærmere på hvordan disse produktene gjør bruk av. Samtidig hjelper det å vise en mer personlig side av firmaet ditt, og viser sider i selskapet som man ellers ikke ville se, noe som betyr at alle dollowers føler seg involvert i selskapet og føler at de virkelig kan følge og se hva skjer.