De fleste bedrifter er i dag klare over betydningen av å være aktive og vises på sosiale medier. Men mange ganger er det ingen rammeverk og nok kunnskap til å skape relevant innhold. I stedet blir informasjonen ofte presset på sosiale nettverk – uten at avsenderen selv vet hvem de vil vises for og enda mindre hvorfor.
Interagere i stedet for å informere
En vanlig feil er å se sosiale medier som «en annen mediekanal» for å pakke inn informasjonen deres gjennom. Men alle som tror det vil fungere godt å bruke, for eksempel, Facebook for å publisere bedriftsinformasjon, gjør en stor feil. Hele ideen om kommunikasjon i sosiale medier er at den bare er toveis. Og toveiskommunikasjon handler om dialog, det vet vi. Det krever også mye ekstra av deg. For eksempel må du være forberedt på å møte og diskutere alle slags spørsmål – selv den ubehagelige. Men en ting er sikkert: Den som viser åpenhet, belønnes med stor respons tilbake.
Hvordan lykkes man med å annonsere på sosiale medier?
De fleste undersøkelser i bransjen avslører at flertallet av brukere av sosiale nettverk foretrekker å ikke klikke på annonser, f.eks gode annonser med moteklær. Mange selskaper som tror at de har lykkes i kampanjer med «annonseklikk» som referanse, har egentlig vanligvis ikke vært i stand til å skape så mange forretningsmuligheter som de først trodde. De som derimot lyktes i sine kampanjer, viser jo større suksess. Det er ikke uvanlig for en strategisk designet kampanje for å øke omsetningen med flere hundre prosent!
Med en komplett strategi for Facebook-annonser, Instagram-annonser, Twitter-annonser og LinkedIn-annonser, får du riktig målgruppe – med riktig melding.
La oss si at du, for eksempel, skal annonsere en fantastisk sengeteppe. Da må du først finne ut hvilket målgruppe som er perfekt og hvordan du kan nå dem riktig gjennom sosiale medier.
Du vil ikke nå ut til alle. Du vil nå de riktige menneskene.
Den unike tingen om markedsføring på Facebook, sammenlignet med andre kanaler, er hvor langt du kan gå for å finne en nisje og relevant målgruppe. Når brukerne selv fyller ut sine profiler med informasjon om bosted, interesser, arbeidsplass, etc., får Facebook mer informasjon for å skape mer presis målgruppesvalg. Slik bruker du tid og energi. Hvis du ikke sikter riktig, kan store deler av annonseringsbudsjettet gå tapt raskt på grunn av feil markedsføring. Og en annen ting jeg vil ha deg til å huske på. Når noen snakker om «rekkevidde» eller «nå så mange som mulig», bør du trekke ørene dine. Det handler ikke om omfang. Ikke i det hele tatt egentlig. Det handler om å nå den beste målgruppen som mulig.